ŠVP PV

Název a vize školního vzdělávacího programu

Školní vzdělávací program má název BAREVNÁ ŠKOLKA.

Vize programu: Tak jako je nekonečný počet barev a jejich odstínů, tak je kolem nás množství dětí s různými povahami, mírou zdraví, schopností, dovedností, psychických i fyzických předpokladů. Naším úkolem je tyto děti poznat a dát jim možnost rozvíjet se, položit jim základy celoživotního vzdělávání v motivujícím a pohodovém prostředí.

červená        úsměv, radost, humor

žlutá              cit, pohoda, teplo, bezpečí

zelená           sounáležitost s přírodou, zdravý životní styl, ekologický způsob života

modrá            sounáležitost se životem obce

oranžová       rodiny dětí, respektování jejich jedinečnosti

růžová           zdraví, zdravý způsob života

bílá a černá   individualizace v předškolním vzdělávání, ale současně spolupráce všech navzájem

Dílčí dlouhodobé cíle (záměry) ŠVP

  • RESPEKTUJEME OSOBNOSTI DÍTĚTE, ZAMĚŘUJEME SE NA DÍTĚ centrem školy je dítě, jeho individualita, podpora jeho vývoje od úrovně, ve které se právě nachází.
  • PODNĚCUJEME AKTIVITU DÍTĚTE, VZBUZUJEME JEHO ZÁJEM, POTŘEBU SAMOSTATNĚ ŘEŠIT podněcujeme aktivitu, samostatnost, tvoření, nacházení řešení, zaměřujeme se na prožitek, ne na výkon, preferujeme samostatnou práci, ale frontální učení není vyloučeno.
  • UPŘEDNOSTŇUJEME POZITIVNÍ PŘÍSTUP snažíme se o pozitivní jednání a myšlení, vycházíme z toho, co se daří, co dítě umí, o co má zájem, užíváme metodu pozitivního posilování (předvídáme správné řešení, postup, jednání...).
  • RESPEKTUJEME ODLIŠNOST respektujeme, že jsme každý jiný a jedinečný, právě jedinečnost nás všechny obohacuje.
  • SNAŽÍME SE O VŠEOBECNÝ ROZVOJ DÍTĚTE V PŘEDŠKOLNÍM OBDOBÍ podporujeme nejen intelektuální rozvoj, ale také rozvoj emoční a sociální, učíme se komunikovat, cítit, prožívat, učíme se tím, čím žijeme.
  • UČÍME DĚTI SPOLUPRÁCI, ODPOVĚDNOSTI ZA SVÉ JEDNÁNÍ, POSTUPNÉMU ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ BEZ ZÁSAHŮ DOSPĚLÝCH učíme se odpovědnosti za sebe sama, za své jednání (důsledky), učíme se žít a jednat ve společenství ostatních, učíme děti, aby řešily situace a problémy bez neustálých zásahů dospělých, vnímáme rozdíl mezi trestem a přirozeným důsledkem jednání, zařazujeme komunikaci v kruhu, učíme se naslouchání.
  • VYTVÁŘÍME POHODOVÉ KLIMA ŠKOLY vytváříme důvěrné klima, tolerantní prostředí, úcta, porozumění, učíme děti si pomáhat, pokud jsou požádány, být vstřícné, podporujeme zdravou soutěživost.
  • PŘIPRAVUJEME A UDRŽUJEME PODNĚTNÉ PEDAGOGICKÉ PROSTŘEDÍ prostředím podporujeme hru a učení, vše je připraveno pro použití (věci se ukládají na stanovené místo a jsou dostupné všem).
  • PRÁCUJEME S CHYBOU na chyby má člověk právo, z chyb se může člověk poučit, chyby využíváme k učení.
  • TVOŘÍME SPOLEČNĚ PRAVIDLA společně utváříme pravidla, většinu máme znázorněnou nápisem, piktogramem, obrázkem, na jejich tvorbě se podílejí všichni, pravidla platí pro všechny, i pro děti i pro dospělé.
  • PROPOJUJEME ŠKOLU SE ŽIVOTEM učíme se konkrétními událostmi a děním kolem nás, na aktivitách školy se podílejí rodiče, jsou informováni o prožívání a pokroku dětí, znají prostředí školy, žijeme událostmi v obci.

Co dělají?

Integrovaný blok je inspirován slovesy. Hlavním smyslem je poznávat, popisovat, odhalovat činnosti a děje, hledat souvislosti a zákonitosti mezi nimi, a to z oblastí činností ze světa lidí, zvířat a věcí, případně i s návazností na svět techniky.

Učitel MŠ se zaměřuje na všechny oblasti života kolem dětí, pracuje s jejich dosavadní zkušeností a novými náměty a nápady. Plánuje činnosti jednodušší i složitější, zařazuje v co nejvyšší míře prožitkové učení.

Jak se chovají?

Integrovaný blok je inspirován přídavnými jmény a slovesy. Hlavním smyslem je poznávat, popisovat, odhalovat činnosti a děje, hledat souvislosti a zákonitosti mezi nimi, a to hlavně z oblasti chování živých tvorů (lidí a zvířat), případně i s návazností na svět věcí a techniky. Cílem je také odhalovat a prožít si důsledky chování a rozhodování se a rozvoj empatie a respektu. Děti se učí poznávat, že každý je jiný a jedinečný, každý se může zachovat ve stejné situaci různě, pro každého je něco příjemné a něco nepříjemné.

Učitel MŠ se zaměřuje na všechny oblasti života kolem dětí, pracuje s jejich dosavadní zkušeností a novými náměty a nápady. Plánuje činnosti jednodušší i složitější, zařazuje v co nejvyšší míře prožitkové učení.

Jaké to je?

Integrovaný blok je inspirován přídavnými jmény. Hlavním smyslem je rozvoj vnímání a pozorování a hledání souvislostí ve světě lidí, zvířat i věcí. Děti se učí, že vše je relativní (může být velký medvěd i velký mravenec), že tedy vlastnosti se učí zpravidla porovnáváním. Zpravidla učitel MŠ a děti volí protiklady v jednom tématu. Učí děti popisnému jazyku.

Učitel MŠ se zaměřuje na všechny oblasti života kolem dětí, pracuje s jejich dosavadní zkušeností a novými náměty a nápady. Plánuje činnosti jednodušší i složitější, zařazuje v co nejvyšší míře prožitkové učení.

Co se může stát, když?

Integrovaný blok je inspirován slovesy a ději, pracuje se v něm s důsledky rozhodnutí a činů. Hlavním smyslem je pozorovat, popisovat a odhalovat činnosti a děje, hledat souvislosti a zákonitosti mezi nimi, a to z celé oblasti environmentální i společenské. Cílem je odhalovat následky činnosti člověka, i jednání a chování lidí mezi sebou navzájem, ve společenství, ve vztahu k přírodě. Zaměřuje se také na oblast prevence.

Učitel MŠ se zaměřuje na všechny oblasti života kolem dětí, pracuje s jejich dosavadní zkušeností a novými náměty a nápady. Plánuje činnosti jednodušší i složitější, zařazuje v co nejvyšší míře prožitkové učení.

Svátky, oslavy, tradice

Učitelé MŠ zapracovávají období tradičních svátků a oslav:

  • do probíhajících integrovaných bloků,
  • nebo je zpracovávají odděleně.

Vnímají přání rodičů i dětí, přistupují k problematice citlivě a individuálně (některé z rodin dávají více důležitosti oslavám narozenin a svátků dětí, některé více prožívají období svátků velikonočních a vánočních, v některých rodinách se neslaví svátek matek nebo Vánoce).

V případě dalších oslav tradičních svátků postupují učitelé MŠ citlivě, tak, aby se nikdo necítil znevýhodněn, pokud svátek či tradici nedodržuje. Děti i učitelé se navzájem obohacují o své zkušenosti, prožitky a vnímají různorodost prožívání v rodinách.

MŠ Hořany Stonava
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky